NS Klantenservice

Telefoonnummer
030-7515155

Gesprekskosten
Lokaal tarief

Website
Bezoek website

NS Klantenservice

Wanneer je regelmatig met de trein reist, heb je vast weleens een probleem of een vraag. Bijvoorbeeld over het gebruik van je ov-chipkaart of je abonnement. Of omdat je wilt weten wanneer een storing is opgelost of wat de snelste verbinding is. Voor alle denkbare vragen kun je terecht bij de klantenservice van de Nederlandse Spoorwegen. Je kunt de klantenservice via veel verschillende kanalen bereiken. Natuurlijk kun je op de meeste stations bij het loket je vragen stellen of onderweg een medewerker aanschieten. Je kunt bellen, de website raadplegen of hulp zoeken via sociale media als Twitter en Facebook. Ook zijn er speciale diensten als een sms-alert en een handige app.

Ben je onderweg en heb je een dringende vraag over je reis, dan kun je natuurlijk op zoek naar een conducteur of een service medewerker op een station. Maar niet op elk station is tegenwoordig nog een servicebalie of een loket aanwezig. Omdat het kopen van losse vervoersbewijzen of het opwaarderen van je ov-chipkaart tegenwoordig steeds meer via kaartjesautomaten of internet gaat, zijn op de wat kleinere stations de bemande loketten verdwenen. Natuurlijk heeft tegenwoordig vrijwel iedere reiziger een mobiele telefoon met toegang tot internet. Voor actuele informatie over je reis kun je een handige app op je telefoon installeren. En op de website van de NS kun je ook op verschillende manieren geholpen worden.

Website NS

In de eerste plaats is er natuurlijk de reisplanner. Hier kun je in realtime zien hoe jouw reis zou moeten verlopen. Vertragingen en storingen worden voortdurend geüpdatet en eventuele alternatieve routes meteen voor je berekend en getoond. Maar je kunt op de website ook terecht voor heel veel andere vragen.

Hier vind je bijvoorbeeld een uitgebreide zoekmachine waarmee je antwoorden kunt vinden op de meest gestelde onderwerpen. En je vindt er heel veel informatie over uiteenlopende onderwerpen zoals het wijzigen van je abonnement, geld terug bij vertragingen of gevonden voorwerpen. Maar ook over aanvullende diensten zoals de fietsenstalling, zonetaxi en de ov-fiets.

Op de website van de NS vind je ook een persoonlijke, afgeschermde omgeving: mijn NS. Hier kun je bijvoorbeeld je abonnement of je persoonlijke gegevens wijzigen, je rekeningen betalen of een overzicht van je reisgegevens opvragen. Er is ook een speciale beveiligde omgeving voor zakelijke klanten: Mijn NS zakelijk. Je kunt ook op de website terecht voor al je vragen over internationaal reizen. Als je doorklikt naar NS International kun je bovendien ook internationale treintickets kopen voor een aantal populaire buitenlandse bestemmingen. En je kunt er de internationale reisplanner raadplegen.

Contact NS Social Madia

Uiteraard gaat een groot bedrijf als de Nederlandse Spoorwegen ook met zijn tijd mee en kun je dus ook de klantenservice van de NS bereiken via moderne sociale media. Je kunt een medewerker vragen stellen via Facebook of Twitter. NS garandeert dat je via Twitter binnen 15 minuten antwoord krijgt van een medewerker. Je kunt chatten met een medewerker van het webcareteam van NS. De chat is actief van maandag tot en met vrijdag van 8 uur tot 21 uur en op zaterdag van 9 uur tot 17 uur.

Er is een online forum met meer dan 31.000 leden, reizigers en personeelsleden, waar in meer dan 25.000 verschillende topics heel veel vragen en problemen besproken worden En je kunt je aanmelden voor een sms-alert, zodat je een sms-berichtje krijgt bij storingen of vertragingen.

Email

Natuurlijk kun je ook nog altijd je vraag stellen via e-mail. Bijvoorbeeld als het een wat langer verhaal is of als je niet wilt dat anderen mee kunnen lezen, is dit nog altijd geschikter dan bijvoorbeeld chatten of twitteren. Maar dan moet er geen haast bij zijn, want het beantwoorden van je mailtje kan wel tot vijf werkdagen duren. Een vraag per brief wordt binnen 10 dagen beantwoord. Je kunt je vragen richten aan de afdelingen Consumenten, Zakelijk, NS fietsenstalling en ov-fiets.

Telefoonnummer

Tot slot is de klantenservice van de Nederlandse Spoorwegen natuurlijk ook telefonisch bereikbaar. Want soms is het gewoon heel fijn om een medewerker persoonlijk aan de lijn te hebben. Het telefoonnummer van de afdeling Consumenten is 030-7515155. Zakelijke klanten kunnen bellen naar 030-3001111. Via een overzichtelijk keuzemenu kom je snel bij de juiste medewerker uit die jouw vraag kan beantwoorden. Beide nummers zijn dag en nacht bereikbaar, dus ook wanneer je je ov-chipkaart bent verloren of midden in de nacht op een verlaten station gestrand bent kun je hier terecht voor hulp.

Reageren kan hieronder.

9 reacties

  1. Ik lees dat de NS bezig is met een charmeoffensief voor “oude reizigers” om die weer meer met de trein te laten reizen. Één er van zou kunnen zijn het weer invoeren van reizen tussen 16.00 en 18.30 uur voor ouderen met een 40% kortingsabonnement. Ik weet dat heel veel ouderen nu zoveel mogelijk in het weekend reizen om te voorkomen dat ze de volle mep moeten betalen na 16.00 uur en te lang moeten wachten voor ze weer voordelig verder/doorreizen kunnen. Dit is echt een slechte zet van de NS. Als dit van tafel gaat zult u zeker weer meer reizigers in de trein krijgen. Het is een heel belangrijke doelgroep. Zelf wandel ik heel regelmatig vanaf een station in Nederland en meestal ben ik dan tussen 16.30 en 17.30 terug. Je kunt vrijwel niet plannen dat je voor 16.00 uur weer terug bent op een station.

  2. Ik wil een nieuw abonnement afsluiten, maar bij uploaden pasfoto krijg ik steeds: er is helaas een technische storing, probeer het later nog eens….
    Maar dit probeer ik reeds vanaf afgelopen zondag…
    Dus na VIER dagen heeft er bij de NS nog NIEMAND naar gekeken….

  3. Treintje komp So..

    Vandaag om precies 7:00u op de fiets gestapt en naar station NUNSPEET gefietst.

    Ruim op tijd wil ik een kaartje kopen voor de veiligheid, want met de telefoon inchecken is me te link als ik de prijs niet weet van te voren wat er afgerekend moet worden.

    Het is een ritje van misschien zo’n 50km schat ik, maar het retourtje op zondag ochtend komt maar liefst Euro 47,80 (ik heb geen abonnement daarvoor ga ik te weinig met het OV)

    Afijn, trein komt, helemaal LEEG , geen enkele passagier! Conducteur doet eenkijkje op het perron met de deur open, en de machinist doet ook even zijn hoofd buiten.

    Ze mogen fijntjes samen met die lege trein verder rijden! ik hou het voor gezien.

    Onbetaalbaar openbaar vervoer. (voor iemand met een minimum inkomen)

  4. Zo vervelend. Wie is verantwoordelijk voor de roll trappen.
    Al een week werk het niet aan de voorzijde.
    Vandag dacht ik loop om.
    Nou het achterzijde en lift werk ook niet.
    Nu met mijn gekneusd knee trap op lopen.
    Mag niet van mijn arts.
    Maar ja geen keuze
    Hoe lang blijf de roll trap buiten werking.
    Gr

  5. Goedemorgen NS,
    Vorige week heb ik gereageerd op jullie mail, nav de reis die is gemaakt door mij en mijn collega’s op 15 november naar Dusseldorf Hbf met enorme vertraging.
    De aanvraag van compensatie heb ik nu 3 x ingevuld en geprobeerd te versturen maar de site geeft telkens aan dat er een technische storing is en of ik het later weer wil proberen…
    Helaas is dit nog steeds niet gelukt, hebben jullie een storing?
    Hoor graag jullie reactie.

  6. Ik ben ontzettend in de NS teleurgesteld.IN de plaats dat ze zorgen dat meer mensen met de trein reizen maken ze het ons ingewikkeld. Vanaf april 2024 mogen we niet meer bij de kaartautomaat de samen reizen korting uitvoeren. We moeten dat via mail of app…..Voor de ene is dat makkelijk, voor het andere niet…..Jammer dat weer de oude generatie er weer de dupe van is. De NS had een makkelijker oplossing moeten bedenken……Maar wie weet….

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *